جرم و تنبیهات تجارت مواد مخدر در ترکیه

مشاهده شده است که بسیاری از افرادی که به ترکیه سفر می‌کنند، به خاطر چمدان‌هایی که با خود حمل می‌کنند، محکومیت به حبس در ترکیه می‌شوند. علت این اتفاق، قرار دادن مواد مخدر توسط دیگران در چمدان‌ها است. به دلیل خواستن یک نفر دیگر برای پول یا مقابله‌ی بلیت کالاهای خود را به ترکیه ارسال کند، به دلیل مخفی‌کردن مواد مخدر در چمدان، به مشکلاتی برمی‌خورند.

تجارت مواد مخدر چیست؟ قاچاق مواد مخدر چیست؟

براساس ماده ۱۸۸/۱ قانون مجازات کیفری ترکیه، تولید، صادرات یا واردات مواد مخدر یا محرک بدون مجوز یا مخالفت با مجوز، به جرم تجارت مواد مخدر منجر خواهد شد.

ماده ۱۸۸- (۱) شخصی که بدون مجوز یا مخالفت با مجوز، مواد مخدر یا محرک را تولید، وارد یا صادر می‌کند، به حبس از بیست تا سی سال و جریمه اندکی از دو هزار روز تا بیست هزار روز محکوم خواهد شد.

ماده ۱۸۸- (۳) شخصی که بدون مجوز یا مخالفت با مجوز، در داخل کشور مواد مخدر یا محرک را به فروش می‌رساند، به فروش می‌گذارد، به دیگران تحویل می‌دهد، ارسال می‌کند، انتقال می‌دهد، ذخیره می‌کند، خریداری می‌کند، پذیرفته می‌کند یا نگهداری می‌کند، به حبس از ده سال تا دوازده سال و جریمه اندکی از هزار روز تا بیست هزار روز محکوم خواهد شد.

نمونه ویژه جرم تجارت مواد مخدر چیست؟

به دلیل فروش مواد شیمیایی

تجارت مواد مخدر در برخی موارد، جرم افزایشی ممکن است وجود داشته باشد. یکی از این موارد، بسته به ویژگی‌های شیمیایی مواد مخدر است. برخی از مواد مخدر که در ماده ۱۸۸/۴/الف ذکر شده‌اند، به دلیل داشتن مواد شیمیایی سنگین‌تر، به عنوان نمونه ویژه جرم در نظر گرفته شده‌اند و پیش‌بینی شده است که مجازات باید سنگین‌تر باشد.

ماده ۱۸۸/۴/الف: در صورتی که مواد مخدر یا محرک مذکور در بندهای قبلی شامل هروئین، کوکائین، مورفین، کانابینوئید‌های سنتزی و مشتقات آنها یا بزمورفین باشد، مجازات تعلیقی اعمال خواهد شد.

به دلیل مکان انجام تجارت مواد مخدر

افزایش مجازات به دلیل مکان انجام تجارت مواد مخدر باید بر اساس هر مورد خاص بررسی شود. همانطور که در بند ۴/ب ماده ۱۸۸ تعیین شده است، ممکن است دلیل افزایش مجازات به دلیل مکان انجام تجارت مواد مخدر وجود داشته باشد.

ماده ۱۸۸/۴/ب: اگر فعالیت‌های ذکر شده در بندهای پیشین در نزدیکی دویست متری مکان‌های عمومی یا عموماً عمومی برگزار شده نظیر مدارس، خوابگاه‌ها، بیمارستان‌ها، کریدها یا اماکن عبادتی و… صورت گیرد، مجازات تعلیقی اعمال خواهد شد.

 به دلیل فروش مواد مخدر به کودکان

تجارت مواد مخدر با افراد بالغ به عنوان جرم اصلی محسوب می‌شود. اما فروش مواد مخدر به “کودکان”، نمونه ویژه جرم این سوءاستفاده را تشکیل می‌دهد. این حکم قانونی به منظور ارتقاء اثرگذاری جرم در فروش مواد مخدر به کودکان بیان شده است. به همین دلیل، مجازات فروش مواد مخدر به کودکان به صورت سنگین‌تر تنظیم شده است.

ماده ۱۸۸- (۳) اما در صورتی که مواد مخدر یا محرک به یک کودک داده یا به او فروخته شود، مجازات حبسی که به فروشنده داده خواهد شد، نمی‌تواند کمتر از پانزده سال باشد.

 به دلیل فروش با حضور سه نفر یا بیشتر

بین جملاتی که جرم را وصف می‌کند، یکی از انواع مرتکبی که جرم تجارت مواد مخدر با حضور “سه نفر یا بیشتر” انجام می‌شود، تعیین شده است. بر اساس این حکم، مجازات در صورت فروش مواد مخدر با حضور سه نفر یا بیشتر باید نصف شود.

ماده ۱۸۸- (۵) در صورتی که بیش از دو نفر مشارکت کننده در جرم وجود داشته باشد، مجازات به نصف افزایش خواهد یافت.

به دلیل فروش در چارچوب فعالیت گروه

برای جرم این نوع، همراهی با گروهی که به عنوان یک اتحادیه تشکیل شده است و فعالیت‌ها در چارچوب آن صورت می‌گیرد، به عنوان علت افزایشی در نظر گرفته شده است. در این مورد، مجازات یک برابر خواهد شد.

ماده ۱۸۸- (۵) در صورتی که جرم در چارچوب فعالیت گروه انجام گرفته باشد، مجازات یک برابر خواهد شد.

تنفیذ مجازات تجارت مواد مخدر چیست؟

در جرم تولید و تجارت مواد مخدر یا محرک، قانونگذار چهار نوع جرم و مجازات تعیین کرده است. همچنین، در حالات ویژه این جرائم، عوامل سنگین‌تر کننده را نیز آورده‌اند.

  1. اگر مواد مخدر یا محرک بدون مجوز یا مخالفت با مجوز تولید، وارد یا صادر شود، مجرم به حبس از بیست تا سی سال و جریمه اندکی از بیست هزار روز تا بیست هزار روز محکوم خواهد شد. همچنین، اگر عملیات صادرات مواد مخدر یا محرک در نظر دیگری به عنوان واردات تلقی شود و به نتیجه محاکمه انجام شده در این کشور محکومیت اجرایی واردات مواد مخدر یا محرک به دلیل واردات این کشور از طریق دیگری انجام شود، اجرایی‌شدن قسمت محکومیت انجام شده در آن کشور از محاکمه انجام شده در ترکیه به دلیل واردات مواد مخدر یا محرک از طریق دیگری تأمین خواهد شد.
  2. شخصی که بدون مجوز یا مخالفت با مجوز، مواد مخدر یا محرک را در کشور به فروش می‌رساند، به فروش می‌گذارد، به دیگران تحویل می‌دهد، ارسال می‌کند، انتقال می‌دهد، ذخیره می‌کند، خریداری می‌کند، پذیرفته می‌کند یا نگهداری می‌کند، به حبس از ده سال تا دوازده سال و جریمه اندکی از هزار روز تا بیست هزار روز محکوم خواهد شد. اما، اگر مواد مخدر یا محرک به کودکی داده شود یا به او فروخته شود، حبسی که به دلیل این عمل فروشنده محکوم خواهد شد، نمی‌تواند کمتر از پانزده سال باشد.

“شما می‌توانید ما را به‌عنوان وکیل معتبر کیفری در ترکیه تماس بگیرید. شما می‌توانید از طریق بخش تماس با ما با ما تماس بگیرید.”

Blog Yazılarımız:

Uyuşturucu Madde Ticareti Suçu ve Cezası

Av. Serhan Cantaş
GSM: 0506 964 52 47